Individuele begeleiding
Sterk geeft individuele begeleiding aan kinderen en jongeren die niet lekker in hun vel zitten of vastlopen in hun ontwikkeling, thuis of op school. Denk hierbij aan moeite met plannen/structureren, druk gedrag in de klas, jongeren met sociale problemen of die last hebben van faalangst. De begeleiding is bedoeld voor kinderen en jongeren die extra ondersteuning en persoonlijke aandacht nodig hebben. Het doel van de begeleiding is om de zelfstandigheid en zelfredzaamheid te vergoten. Samen met de zorgprofessional worden doelen geformuleerd, waaraan op vaste momenten gewerkt zal worden.
Voorbeelden van hulpvragen voor de begeleiding:
– Verhogen van de intrinsieke motivatie en werkhouding
– Verbeteren van de executieve functies (plannen/organiseren)
– Aanleren sociale vaardigheden
– Aandacht en concentratie
– Verbeteren van zelfbeeld en zelfvertrouwen
– Plek om te ventileren wanneer je niet lekker in je vel zit
– Omgaan met slechte concentratie en druk gedrag in de klas
– Beter leren omgaan met gezag van de leraar
– Verminderen en leren omgaan met (Faal)angst
– Vergroten van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid
– Emotieregulatie
– Opvoedvragen van ouders
Naast individuele begeleiding biedt Sterk ook groepsbegeleiding aan kinderen en jongeren. Het doel van groepsbegeleiding is dat kinderen samen kunnen oefenen met hun geleerde vaardigheden. Er wordt ruimte gegeven voor het werken aan zowel de individuele doelen als aan de groepsdoelen. Vooral wanneer het de sociale vaardigheden en/of het zelfbeeld betreft, kan een begeleiding in groepsverband waardevol zijn.
Voorbeelden van een aantal groepsbegeleidingen bij Sterk zijn de weerbaarheidstraining, faalangsttraining en een training leervaardigheden. Deze worden gedurende het jaar aangeboden. Afhankelijke van het aantal aanmeldingen zal er gekeken wordt of het mogelijk is om op kort termijn in groepsverband te starten. Mocht dit niet het geval zijn dan biedt Sterk de training ook individueel aan.
Neem voor de mogelijkheden vrijblijvend contact op.
